Může umělá inteligence v budoucnu nahradit koučky a kouče?
Mnoho lidí se dnes ptá, jaký bude vývoj koučování s ohledem na vzestup umělé inteligence (UI). Máme za sebou revoluci digitálního věku a je zřejmé, že i oblast koučování, terapií či poradenství se budou muset přizpůsobovat novým trendům. Už teď se koučuje či vedou terapie online, dříve věc zcela nevídaná. A funguje to. Můžeme rovněž vidět vývoj chatbotů a aplikací, které budou schopny simulovat interakci s lidským koučem na stále vyšší úrovni. Ale může UI skutečně nahradit živé kouče/koučky?
Osobně si myslím, že umělá inteligence může být silným spojencem koučů a dalších pomáhajících profesionálů, ale zcela je nikdy nenahradí. Pomocí UI můžeme analyzovat obrovské množství dat, odhalit vzory a trendy, sledovat pokrok klientů a tak podobně. Může nám, podobně jako v jiných profesích, pomáhat, zefektivňovat, zjednodušovat… Jedním z nejvýznamnějších aspektů kouče-člověka je ale schopnost empatie, naslouchání a porozumění emocím klienta. A toto je místo, kde UI naráží na své limity. I když může analyzovat slova a chování klienta, postrádá schopnost rozpoznat a vcítit se do emocí na stejné úrovni jako lidský kouč. Dobrý kouč dokáže zachytit i drobné nuance, emocionální změny, projevy na tělesné úrovni, které by UI mohla přehlédnout a poskytnout jenom generický či povrchní přístup. A to ještě nemluvíme o etických otázkách, například jaké klienty a jaká témata "může a umí" UI koučovat, otázkách ochrany soukromí a klientských dat a jejich zneužití. Důvěra klienta je pro úspěch koučování či terapií totiž zcela zásadní.
Dle mého, koučování zůstane uměním, kde lidská přítomnost má nezastupitelnou hodnotu. Doufám a věřím v to!